söndag 22 april 2012

En hägring mitt i Lund

Nä, men dra på trissor två gånger om. Först en kvarleva från en svunnen tid. EN TELEFONKIOSK! Mitt i centrala Lund på Biskopsgatan stod den där mol allena och tronade (svart pil). Det är knappt man tror sina ögon. Mobiltelefonen har effektivt skrotat landets 40 000 telefonkiosker, så dyker den här upp. Och inte nog med det. En maffig reklamskylt på kiosken gör reklam för Malmö FF (ljusblå pil). Mitt i handbollsnästet Lund. Nu går skam på torra land.
Åter till telefonkiosken. Vi som var med för mer än 50 år sedan, minns jakten efter två 10-öringar som det kostade att ringa ett samtal från telefonkiosken. En gång ringde telefonen i mitt barndomshem. Jag svarade isbrytaren Ymer. Klick, sa det i mitt öra. Det var min kusin Allan som slängde på telefonkioskens bakelitlur. Han trodde han ringt fel. Bilen trasig. Strandsatt på landet. Några fler 10-öringar hade Allan inte. Där rök den hjälpen. Vi skrattade i flera år hjärtligt gott åt historien. Hur som helst. År 2012 i april står en livs levande telefonkiosk mitt i Lund, redo att ta emot kort och bjuda på trådlöst bredband. Supertelefonkiosk. Förstå att jag tvärnitade bilen. Det var som en hägring. Mitt på ljusblåa dagen. För den där reklamskylten om att vi tillsammans gör Malmö bättre, inramat med lirare från MFF, måste få Lundaborna att förvandla blått till rött. Märkligt upplevelse var det. Både telefonkiosken och MFF. På samma gång. I Lund.

Inga kommentarer: