tisdag 10 april 2012

Lomma laddar för prinsessdopet-första dopkakan!


Så här ser den alltså ut, prinsesskakan Estelle. En krämig, läckert god kaloribomb. Jag vet, för jag har provsmakat go`biten. När prinsessan såg dagens ljus i februari fylldes landet med prinsesstårtor. Den 22 maj är det så tid för själva dopet i Slottskyrkan. Nu är det alltså hög tid för alla landets bagare att gnida geniknölarna. Först ut blev Bagare-Per som driver Lomma Hembageri. -En variant på biskvi med guldöverdrag i stället för chokladen, säger Bagare-Per till mig. Resten är av innehållet är givetvis en hemlighet.

För hemligt värre är för det mesta recepten till kungliga småkakor. Nästa hemliga recept dyker multikonstnären, Brita Kinning, 80 år, upp med. Brita är inte bara mamma till den populära programledaren i TV, Mija Kinning, utan också en känd profil i Lomma kommun. Mamma Brita tycks behärska hela den konstnärliga skalan, målad textil, keramik, trädgårdsinstallationer m m. Och nu också kungliga kakrecept.

-I ungdomen arbetade jag som barnsköterska på Krageholms slott. När vår nuvarande kung, Carl Gustaf, fyllde 5 år, trollade slottets kokerska fram ett kakreceptet, ”Haga bruna bröd”, berättar Brita Kinning för mig och förtydligar: -Det skickades sedan till kungahuset som en födelsedagspresent. Nu tänker jag skicka det till kronprinsessan Victoria och prins Daniel. -Det är en liten rund och väldigt god kaka, avrundar Brita Kinning och sluter sig som en mussla. Receptet? Glöm det. Av bara farten kommer hon också att skicka med ett eget komponerat flaggspel. Lomma har redan gått i kungligt spinn.

Inga kommentarer: