fredag 27 april 2012

Jag blev åter förväxlad med Håkan Juholt-tröstades med rårörda lingon

Så har det inträffat igen. En mansperson ropade plötsligt på mig. -HALLÅ! Jag stannade, vände mig om och stirrade in i ett förvånad ansikte. -Nu ser jag. Det är inte klokt vad lik du är den där partiledaren som avgick. -Juholt, kanske, svarade jag försiktigt. -Just det. Samma storlek, samma gråa hår och samma mustasch. -Är du socialdemokrat, undrade jag, för något måste man säga. -Nä, röstar på vänstern. Fast det gör ingenting. Ni är som tvillingar. Senast jag förväxlades med Håkan Juholt var på Julmarknaden i Jakriborg utanför Lomma. Det blev ett uppskattat inslag på bloggen. Denna gången inträffade förväxlingen i centrala Kinna, några mil utanför Borås.
Jag skyndade till lunchstället, Rårörda Lingon, för att stilla nerverna med Magnus rullade köttbullar. Ett alldeles förträffligt litet matställe i Skene, en bit bort: riktig potatismos, pressgurka, gräddsås, lingondricka, rårörda lingon, givetvis, och så då Magnus rullade bullar, stora som svalbon. Alltså äkta mat. Inget hel-eller halvfabrikat. Perfekt för den som vill glömma Håkan Juholt. Nu mår jag bättre.

Inga kommentarer: