onsdag 4 april 2012

Samtal med staty


Det här är Attila. 
Han är en staty. 
Levande. 
Attila kan stå blickstilla i 5 timmar. 
 Gör om det, utan få ont i lederna. 
Vi kan se dessa märkliga, mänskliga inslag i vardagslivet i Rom, Paris, New York och Las Ramblas i Barcelona. Människor som ser ut som allt möjligt, men rör aldrig en fen. Attila träffade jag som staty i Lund, av alla ställen. 
Det är tidig förmiddag. Attila hade ännu inte börjat sitt arbetspass. Han stod silvrig och fin på trottoaren och rökte utanför Åhléns varuhus i centrala Lund. (texten fortsätter efter bilden)

-Hello, började jag, för något ska man säga till en rökande staty som varken talar svenska eller engelska utan, visar det sig, endast slovakiska. 
Vi hackar oss fram i de språkliga labyrinterna. Men är vänskapen god, försvinner språkförbistringen med morgonvinden. 
-Jag heter Attila, sa statyn, kommer från Povazka Bystrica. En liten stad i Slovakien. Reser runt i hela Europa och står staty. Jag kan utan att röra mig stå absolut stilla i 5 timmar, berättar han och ser så där stolt ut som bara statyer kan se ut. 
-Jobbigt?
 -Nej, jag är tränad. 
Attila intar en pose och jag fotograferar denna levande staty inför förvånade Lundabor som passerar förbi. 
Han fick en tjuga för besväret. 
Jag skäms. 
Han var värd minst det tiodubbla. 
Lycka till i sommar, Attila. Och tack för samtalet. 
Mitt första i livet med en staty.

DET NAPPAR I LOMMA! För Lommabon Peter X har lagt fram ett bildbevis, på att det finns liv i Lommabukten. Han fick en livs levande öring på kroken. Han tog den på fluga. Smaklig spis, Peter.

Inga kommentarer: