onsdag 25 april 2012

Vände på ordspråket: Tala är guld men tiga är silver

Den mördade amerikanska presidenten, Abraham Lincoln, hänger på min köksvägg. Det är en krims-krams-tallrik som jag faktiskt köpte på plats i Gettysburg, USA. Platsen för det blodigaste slaget mellan syd-och nordstaterna under det amerikanska inbördeskriget. Den 19 november 1863 kom Abraham Lincoln till Gettysburg. Han höll ett tal som gått till världshistorien. Ett av de bästa, om inte det bästa, talet som någonsin hållits. Han vände på ordspråket, att tala är silver men tiga är guld. Nu blev det i stället, att tala är guld men tiga är silver.
Valborgsmässoaftonen ska jag hålla talet till våren i Bjärreds Saltsjöbad med Sveriges längsta brygga som är 500 meter lång. En vacker plats. Jag ser det som ett hedersuppdrag. Stolt över att blivit tillfrågad. Det är bara trist att mina föräldrar är döda, för de hade fjädrat upp sig. Nu grunnar jag över hur jag ska formulera mitt tal. Varje morgon över kaffekoppen stirrar jag på minnestallriken med Lincoln. Det är som om han vill säga mig något. Jag lyssnar och hör: -Calle, bjud på vårens silverblad på färden mot de guldfärgade ljusa sommarkvällarna. Jo, jo...det är till att ställa krav. Det låter nästan som Ranelid. Man kan bli svettig för mindre.

Inga kommentarer: