söndag 8 januari 2012

Lommaspelet: Ett bondfångeri!

Jag har i dag blivit "lurad" på 198 svenska riksdaler. Det känns så i alla fall.
Hemköp radade upp ett nytt familjespel till försäljning, Firmajakten, med min hemkommun, Lomma, som dragplåster. Alldeles framför den frysta laxfilén för 69 kronor, föll jag pladask.
-Måste kollas, tänkte jag, rundade laxen och betalade 198 kronor för spelet som visade sig inte vara någon klassisk variant från Alga.
Spelplanen övermåttan trist. Ungefär som att spela Monopol utan Monopol. Norrmalmstorg heter CA fastigheter som bygger kåkar i Lomma hamn. Hela spelplanen en enda stor annonsplats för företagen i Lomma. Ganska så smart idé, men urtrist att sitta och stirra på. Ungefär som Lommabladet utan redaktionell text. Hur kul är det att köra omkring med små plastbilar bland platta annonser. Kunskapsfrågorna och chanskorten är, är...just det.
Jag googlar och ser att de flesta kommuner i Skåne begåvats med ett s k lokalt spel av Firmajakten. Skånska Dagbladet skriver t o m helt seriöst om bondfångeriet, fast då är det Firmaspelet om Skurup.
Jag känner mig blåst.
Nej, det kryssar vi.

Inga kommentarer: