Något har gått allvarligt fel här. Medan IKEA säljer muggar för en spottstyver, 5 kr/st, säljer M FF:s shop muggar för 50 kr/st. OK, man har klistrat på klubbens vackra vapen sköld, men ändå. Det gör muggen 45 kronor dyrare. Fast med klubbmärket blir den vita muggen plötsligt en souvenir. Då stiger priset plötsligt med 900 procent. Det känns nästan som man blir rånad.
Måste det var på detta viset?
Nej, självfallet inte. Nu är inte MFF ensamma om att ta ockerpriser av fansen. Prisnivån bland storklubbarnas souvenirsortiment över hela världen, är ungefär det samma.
Om möbelgeniet, Ingvar Kamprad, gluttat innanför dörrarna på dessa klubbshoppar, hade han fått dån dimpen. Man klår supportrarna på kulor som det inte ens går att sparka på.
Nu har emellertid någon tänkt till i MFF. På Facebook trumpetades följande försäljningsknep ut:
”Kommer du in i shopen mellan den 25 och 31 jan 2012 och säger " SM GULD 2012" så drar vi av 15% på en valfri vara när du handlar”.
Jaha, som Ingvar skulle ha sagt.
Ingvar som också blev världens matgeni. Kokt korv med bröd för en femma. Och så då köttbullarna som erövrat jordklotet.
Hur tror ni han ser på affärsverksamheten med klubbarnas souvenirer?
Jo, den businessen har han helt missat. Ingvar har aldrig visat något större intresse för sport. Trist som en missad straffspark.
Men tänk om?
Ja, då hade vi kunnat köpa alla världens sportsouvenirer på IKEA, 75 procent billigare. Minst.
Och tänk som Ingvar. Mängden. Över hela världen. Kulor, gott folk, både till klubbarna och IKEA.
Manchester Uniteds varumärke uppskattas till över 4,5 miljarder kronor. Bara en sådan sak.
Sugen på mer än korv, Ingvar?
Manchester Uniteds badlakan går på 144 svenska riksdaler mot MFF:s 249 sura kronor. Fast billigast, överlägset, är fortfarande IKEA:s badlakan. Futtiga 79 glada kronor.
Bara så ni vet.
Sänk priserna, MFF!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar