torsdag 22 september 2011

Pensionärsliv 2011: Elefanter i vägen. Krokodiler i trädgården

Vår globetrotter, Rolle af Trollhättan, resa i Afrika går på högvarv. Det är ett äventyr som verkligen har väckt ett stort intresse bland mina bloggläsare. Alla är djupt imponerade över hur en folkpensionär ensam ger sig ut på ett sådant här hiskeligt äventyr. Inget förbokat, utan bara rakt ut i vildaste Afrika.
Vännen Leif undrar hur han transporterar pengarna. Rånrisken är uppenbar.
Här följer nästa heta rapport från Rolles vilda resa i Afrika. Och. I vanlig ordning så finns det inga å-ä-ö i Afrika:

"Gjorde igar eftermiddag en safari-tur inne i Chobeparken, Botswana. Det var några amerikanskor och tva sydafrikaner och jag. Vi kordes runt i en 4-weel drive jeep. Nagot annat kan man glomma pa dessa sandiga stigar. Fantastiskt att komma sa nara alla dessa vilda djur.
Nu under torrperioden kan man lattast se de flesta djuren nar de gar ner till Chobe river, för att dricka. Vi sag bl.a. stora flockar av elefanter och da talar jag om 100-150 djur i varje flock. Vid vattendragen samsas de olika djuren om att dricka och ar inte hotade, av varken amerikanare eller svenskar. Men skulle det komma lejon far de flytta pa sig. Har annu inte sett nagon leopard, som ar det djur jag missat for ett komplett "The big Five".

I dag pa morgonen fick jag tag i en bil som "The No 1 Ladies" fixade. Hon korde mig till en gransstation mellan Botswana och Namibia som heter Ngoma. Dar finns en bro over Chobe river. Stampla ut fran Botswana tog en minut in i Namibia. Det kostade inget. Forst fick jag 14 dagars visa, men gick tillbaka till damen i fraga som da gav mig 1 manad. Inget knussel alltsa. "The No 1 Ladies" ordnade fram en man, hjalpreda, som motte pa andra sidan bron.
Mannen hjälpte mig att hitta till Caprivi River Lodge, alldeles vid Zambezifloden. Jag varnades for krokodiler i tradgarden. De kralar garna upp i tradgarden under kvallningen och natten. Over allt springer apor och det galler att stanga dorren nar man lamnar hyddan. Hyddan har a/c, vilken lyx, samt dusch med varmvatten. For detta betalar jag 300 Namibia dollars ink frukost. Ungefar 300 SEK kan vi saga.

Nu sitter jag pa ett internet café inne i stan, Katima Mulilo i Namibia, och knackar ner dessa rader. Har fatt i mig en tuna-macka och en kopp Rooboies tea.
Jag har ocksa fatt tag i en safarihatt. Ute ar det +35C och ganska torrt.
Har blir jag ett par dagar, sen skall jag ta mig nerat med buss till Tsumeb som ligger i narheten av Etosha Nat. Park. Dar skall ocksa vara ett fantasiskt djurliv. Matte jag fa se en leopard.
PS. Damerna aro vackra, traditionellt afrikanskt byggda!
Take care!
Rolle"

Inga kommentarer: