fredag 3 mars 2017

Kommer Malmö stad sluka Lomma kommun i framtiden?

Malmö har försökt sluka Lomma kommun förr än i dag. 
Det har genom åren förekommit flera attacker från Malmö stadskommun. 
Rovfågeln i stadsvapnet som är ett väsen, en grip, vill gärna inkorporera kommunen. 
Redan för 70 år sedan gjordes attacker mot min lilla kommun. Framgångsrika Lomma kommun skulle bli ett smycke i buketten med ekonomiska muskler som Malmö mer än gärna behöver i framtiden. Även de andra små kranskommunerna runt Malmö är hotade. 
Därför har 5Yes bildats av Burlöv-, Kävlinge-, Lomma-, Staffanstorp- och Svedala kommuner. 
Det gäller stå emot all yttre press. 
För det har börjat röra på sig i de politiska kretsarna.  Hotfulla moln från Malmö kan fortare än vad vi anar torna upp sig över kranskommunerna.
Senaste kommunsammanslagningen kom 1971. 
En ny lär vara på gång. 
”Jag tror inte det kommer att hända. Regeringen skulle kunna pressa kommunerna att göra sammanslagningar, men jag tror lösningen heter samarbeten i olika frågor. Vi har ju idag det samarbetet vi idag kallar 5yes. Stora kommuner blir anonyma och väldigt otillgängliga ur ett medborgarperspektiv och det tror inte jag tilltalar våra invånare,” svarar Lommas kommunhövding, Anders Berngarn mig. 
Det låter inte direkt övertygande. 
Inte ens Berngarn kan trolla med framtiden. 
Den som lever får se. 
Visst är tanken spännande? 
Nej, kanske inte.

Inga kommentarer: