måndag 24 februari 2014

Beteende

Om jag slår in ordet beteende i synonymordboken, får jag fram; uppförande, handlingssätt, sätt, handlande, manér, uppträdande, hållning, skick, stil och fasoner . Det blir en lång lista att hålla reda på. 
Olika beteende kan faktiskt uppfattas på helt olika vis. Om det handlar om åldern. 
För en tid sedan kom ett av mina barnbarn inkrypande i rummet. 
På rygg!? 
Jo, ni läst rätt. 
Gossebarnet nynnade stillsamt på en melodi medan han kröp in på ryggen. Korsade hela golvet. Vände och kröp ut igen. Fortfarande nynnande på en stillsam melodi. 
Hela det här uppträdandet framfördes med stil inför mina häpna ögon. Bara för att det var ett barn, såg jag inget konstigt med gossens beteende. Förmodligen en utvecklingsfas i livet. 
Då vänder vi på hela uppträdandet. 
Låt säga att det är jag/farfar som plötsligt skulle komma krypande på ryggen in i rummet, nynnande på en melodi, inför hustruns vilt stirrande blick. 
”Vad är det för fasoner”, hade hon skrikigt och genast tänkt på hur man skulle få upp åbäket från golvet. 
Även om jag är på väg in i ålderdomen och ska bli barn på nytt, är det ett skick som skakar omgivning i sina grundvalar. Mina vuxna söner hade genast larmats. 
”Far ligger och kryper omkring på golvet. PÅ RYGGEN!” 
Ja, resten kan ni säkert räkna ut själv. 
 ”Är far full?” 
Nej, far är inte alls full. Han bara testade barnbarnets manér. 
Ett beteende jag får pröva på när jag är ensam i huset. 
En annan gång ska jag berätta om skick och stil i samband med en måltid, tex när jag åt middag med Prins Bertil. Tro fan, att jag spillde en såsfläck på slipsen. 
När allting går bananas. 
Modernt språkbruk. Om någon undrar.
Och så kan ni se högst upp på bloggen. Förändringen. Bannern med alla olympiska medaljer är borta. Ett minne blott. Denna veckan ska vi, enligt SMHI, segla in i våren. 
Rätt så skönt, faktiskt.

Inga kommentarer: