fredag 21 februari 2014

Lomma i vinter-OS: Blankt papper!

Jag har gått igenom deltagarlistan över samtliga (22 stycken) vinter-OS sedan starten i Chamonix 1924. Finner inte ens någon som är född i byn. Tomt. 
Nu är detta ingen vetenskaplig undersökning, så jag kan givetvis ha fel. Hoppas t o m på att jag HAR fel. 
Det visar sig att svenska vinterolympier genom tiderna, kommer från de mest udde ställen i landet, men ingen från Lomma. 
Blankt papper. (texten fortsätter bilden)
Andra sidan lider vintersporten i Lomma under svåra förhållanden. För det mesta hinner dammarna knappt frysa till is förrän tövädret sätter in. 
Denna vinter, har dammarna än så länge varit sjöfåglarnas badbalja. Åka skidor finns inte ens på kartan. 
Vill någon Lommabo åka skidor utför, är det Sälen (72,5 mil) eller Cortina (122,3 mil), vinter-OS 1956, som kan gälla.
Snöskotrar vet vi inte ens vad det är. (texten fortsätter efter bilden)
Nej, det är inte lätt att bli en vältränad vinterolympier med frodigt gröna gräsmattor. 
I går hade vi över sju grader varmt. Våren knoppar. Den som bor i Lomma och vill bli vinterolympier får vackert flytta till nordligare breddgrader. 
Kära vänner, det ser mörkt ut även till nästa vinter-OS i Sydkorea 2018. Någon tävlande från Lomma kommun kan vi glömma direkt. 
Däremot vet jag att i vinterolympiaden i Nagano 1998, fanns det en medborgare från Lomma som var backhoppningsdomare(?)! 
Själv skulle jag kunna tänka mig satsa på bob (bobsleigh). 
Får ta ett snack med kommunhövdingen, Anders Berngarn, om vi inte kan bygga en 2500 meter lång anläggning mellan Habo Ljung-Bjärred. 
Lomma-Sveriges bobcentrum! 
Sug på den karamellen. 

Inga kommentarer: