lördag 23 mars 2024

Berättelse från Lomma: Facebook skämtet blev till sanning-så gick det till!

 

För en tid sedan dök ovanstående skämt upp i min vänkrets på Facebook. Kul. 
Tål att skrattas åt. 
Dessa Facebook skämt vevas fram och tillbaka. År ut och år in. Skämt som jag fick 2008 dyker fortfarande upp på Facebook. När det gäller skämtet med mannen som sågar av grenen som han tror sig sitter säkrad på med stegen finns en twist. Tro det eller ej. 
Det har nämligen hänt i verkligheten. 
I slutet av 1980-talet låg jag inlagd på ortopeden på Universitetssjukhuset i Lund. Dagarna flöt inte stilla fram. Vi patienter kallade avdelningen får slit och släng. En ortoped är sällan en patientläkare. Mumlar mest till svar. Nej, det är i operationssalen som ortopeden växer till stjärna. En kombination av skogshuggare/snickare. 
Här kapas människokroppens ben. Det sågas, huggs, borras och spikas dagen lång. 
Förbannat duktiga är dom banne mig. 
En eftermiddag rullades en patient i 60-års åldern in i min sjuksal. Han kom från uppvaket. 
Nyopererad. 
Brutet höften. 
En spricka i lårbenshalsen eller övre delen av lårbenet. Inget kul alls. Gör förbannat ont. 
Fram på kvällen blev Gösta som vi kan kalla honom för talbar. Han berättade då, att han kom från Österlen. Ägde en liten äppelodling som behövde putsas till. Det var då han gjorde det fatala misstaget. 
Placerade stegen på grenen som han sågade av. For i backen och bröt höften. 
Vi andra patienter kluckade av skratt. Tongången kan vara rå men hjärtlig i sådana här sammanhang på ett sjukhus. Gösta skrattade själv, så sista resterna av narkosen for ut. Så gick det alltså till när skämtteckningen ni kan se här ovanför inträffade i verkligheten. 
”Nej, hustrun var inte med. Tur var väl det,” sa Gösta och så kluckade vi som en samling hönor. 
Tänk som det kan sluta. Fast det sista med hustrun lade jag till själv.

 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, så kan det gå när inte haspen är på🙉
Ett alldeles färskt exempel skådar vi i händelserna kring kommunpolitiken i Lomma just nu.🙊🙈/kram på dig,Kalle.🥰

Anonym sa...

Förlåt. Mitt inlägg ovan inte vara anonymt.

Ingela Olin sa...

Provar igen🤗🤣🙃