söndag 10 mars 2024

I Lomma blommar våren utomhus-i veckan travade våren in i våra hem

 

Här sitter jag och viftar med motelden, helt i Natos anda. Varje vår samma visa. 
Det prunkar med vintergäck, snödroppar och blåsippor i Täppan. Våren har alltså meddelat sin ankomst. 
Utomhus, vill säga. 
I veckan travade våren också in i Lommas bostäder. Svartmyran som Carl von Linné skrev in i sina vetenskapliga rapporter redan 1758. 
Vem annars, höll jag på och skriva. 
Jag vaknade en morgon och stirrade in i svartmyras fasettögon. Den hade slagit läger på mitt nattduksbord. Stirrade förvånat på monstret som låg där i sängen. 
Så var det alltså tid igen. 
Våren travat in från Täppan, dock utan blommor och blad. Samma visa varje vår. Svartmyran några millimeter stor sugen på något sött. 
Kunde monstret i sängen stilla begäret? 
Knappast. 
Alldeles för sur. 
Vad säger då Nato om dessa vårattacker? 
Ingenting, märkligt nog. 
Flygvapnet från de 32 medlemsländerna chanslösa mot svartmyran. Det visar sig att så små bomber och missiler äger ingen. 
Moteld får jag allt skaffa själv. 
Gör som jag brukar. 
Min bostadsrättsförening är medlem i Anticimex. Ringer dit. En vänlig dam meddelar att hon skickar Swirr Myrdosa. Effektivt. Funkar alltid. 
Det är gott med moteld när våren börjar tränga ner i sänghalmen. 
Slår t o m Putin.
Dessutom är dosorna gratis vid medlemskap.
Nu jävlar!

 

Inga kommentarer: