torsdag 23 november 2023

President Kennedy skjuten-jag hissade flaggan på halv stång över Stortorget i Malmö

 

I veckan var det 60 år (1963) sedan den amerikanske presidenten, Jack Kennedy, blev skjuten under en kortege i Dallas USA. Bilderna av dramat kavlades ut över världen som var i chock. 
Det är ett sådant ögonblick som för alltid stannar kvar hos oss som levde på denna tid. 
Tala om världens undergång. 
Jag minns varje bildruta från vår svartvita TV. Jag var 17 år gammal. Jobbade som bankvaktmästare på Oxie Härads Sparbanks huvudkontor som låg vid Stortorget i Malmö. Jag fick det hedersamma uppdraget att hissa bankens svenska flagga på taket på halv stång. 
Det är ett sådant minne som sätter sig för alltid. Det var en historisk markering av världens sorg. För en 17-åring var det hur stort som helst. 
Jag tänker på det ofta. 
Det satte sig på djupet i mig. 
Familjen är rätt trötta på höra min berättelsen, om hur jag hissade flaggan på halv stång över Stortorget i Malmö. Nu var det i alla fall sagts även här, så det så. 
Sedan byttes flaggstången ut mot en klocka. Vad är klockan som Bengt Grive sa i en VM match mot Västtyskland 1974. Ralf Edström skickat en volleykanon in i nätmaskerna. 
Tänk som det kan sluta.
Ur led är tiden.

 

Inga kommentarer: