torsdag 16 november 2023

Regeringen flaggar för massiv utbyggnad av kärnkraft-då fyller jag 99 år

 

Idag-torsdag-presenterade den borgerliga regeringen landets kärnkraftsbyggande fram till 2045. Då ska vi vara kringgärdade av kärnkraft i Sverige. 
Även i Lomma. 
Om det nu blir som regeringen vill. Vägen dit kan bli nog så knagglig. 
Ljus i våra hus med billig el. 
Själv fyller jag 99 år 2045 och har förmodligen hämtats hem till Sankte Per. Hankar jag med ett år till, kan jag kosta på mig 100 glödlampor i tårtan. 
 Mina barnbarn befinner sig 2045 mitt i livet i åldrarna, 42, 40, 39, 37 och 32 år. Så för deras del är dagens regeringsbesked mycket viktigt. 
Möjligen helt livsavgörande. 
Nu är det upp till dom och ta ställning. Kärnkraft eller vindmöllor? 
För övrigt. 
Är det någon som minns den här knappen-se översta bilden här nedanför? 
Härstammar från kärnkraftsomröstningen 1980. Rariteten känns häpnadsväckande nog malplacerad idag. Det trodde ingen, när det begav sig. 
Miljöpartiet får väl damma av knappen igen. Fast själva livet talar för en massiv utbyggnad av kärnkraften i Sverige. Sorry, språkröret Märta Stenevi. 
Du får skaffa en leksaksvindmölla hemma i trädgården i Limhamn-se sista bilden här nedanför.
Ack ja, vete fan hur det slutar.

 

Inga kommentarer: