torsdag 13 juli 2023

Lomma i paraply: Här festas loss i extremhetta på Sicilien-för 50 år sedan

 

Det är jag med skägget på den 50-åriga suddiga bilden. På den tiden var man en ung glad man. Det var 50 grader i solen mitt på dagen. 
Torkan gigantisk.
Vi samlades för lunch i en pittoresk strandrestaurang på Sicilien. 
Klädkoden badbyxor och bikini. 
De nakna fötterna grävde djupt i den heta sanden. 
Det var tjo och tjim och vino och birra. Ett jävla tryck mitt på dagen. 
På andra sidan Joniska havet italienska fastlandet. Där dog människor i hettan. Vi ungdomar brydde oss nada. 
Fullt ös. 
Livet stenkul. 
Det var i juli månad 1973. 
Femtio år senare i juli i år, läser jag om att jordklotet kokar. Inga överdrifter är för stora, när kvällspressen jagar klicks. SVT har annars den största hejarklacken i klimatröran. Italien och andra Medelhavsländerna har som vanligt vid den här tiden på året drabbats av en bisarr värmebölja. 
Sicilien sägs vara värst drabbade. Här har mätts upp 50 grader i solen. 
Folk dör. 
Klimatförändringen gastar de högröstade. 
Svenska nyhetsmedia hakar mer än gärna på. Jag sitter hemma i Lomma med omväxlande sol (18 grader) och kraftiga åskskurar. Bara i går fick vi 45 mm nederbörd. Den gulnande gräsmattan blev snabbt grön som en golfbana. Självklart går mina tankar 50 år tillbaka i tiden. 
Extrem värmebölja på Sicilien. 
Minns det som igår. 
Vi låg i vattnet mest hela tiden för överleva. Ingen skrek på klimatförändringen. 
Vi pustade i helvetet på jordklotet. 
Tyvärr har tidens tand glufsat i sig bilderna. Varken hustrun längst till höger, jag i mitten eller Rolle af Trollhättan går att känna igen. 
Ni får hålla till godo ändå.
Tänk som det kan sluta.

 

Inga kommentarer: