tisdag 18 juli 2023

Glassgossarna som kyler ner Lommaborna-Ola och Stefan


Det här är två väldigt populära personer i Lomma. Jag märker det på mängden bloggbesökare, när jag skriver om gossarna. Det handlar om tusentals glassugna medborgare som slukar texten som den vore mjukglass. De båda har nämligen pinkat in var sitt glassrevir i byn. 
Vänster om Höjeå nere vid småbåtshamnen och T-bryggan är Glass-Olas revir. Han står till vänster på bilden, här ovanför. 
Till höger om Höjeå nere vid Lomma Beach är det Glass-Stefan som styr och ställer. 
Han står som sig bör till höger på bilden. 
Jag skrev på bloggen att Glass-Stefan har planer på lägga av. Vilket jämmer och elände det blev bland tusentals bloggläsare. Sanna skriver till och med i en kommentar på Facebook om att starta en protestlista. 
Jag säger då det. Det vilar något av rock`n`roll över våra glassgossar. 
Idag-tisdag-fick jag t o m uppleva hur Ola laddade sin lilla kiosk med en långtradare full med glass. 
Helt otroligt att skåda. 
Och så berättade Glass-Ola följande för mig. 
När Glass-Stefan var Kiosk-Stefan i gamla Shellamacken, sålde han en gång i tiden en trisslott till Glass-Ola som på den tiden var Gran-Ola(sålde julgranar). 
Tro det eller ej. 
Gran-Ola som numera är Glass-Ola skrapade fram en vinst på 10 000 riksdaler. 
Kan det bli bättre än så? 
Knappast.
Det tycker även Glass-Stefan som då var Kiosk-Stefan. Tänk som det kan sluta. 
Hängde ni med? 
(knappt jag gjorde själv)

 


Inga kommentarer: