tisdag 25 juli 2023

Hur gick det sedan för Alis hustru i kampen mot cancern?

 

Idag-tisdag-sammanstrålade jag med Alis hustru Sarwa på Centrumtorget i Lomma. Det var den 10 juni jag skrev om Sarwa. 
Hon stod där i sitt jordgubbsrike och avslöjade för mig att hon var sjuk. En ytterst allvarlig sjukdom. Sarwa ville hålla sin cancer i sköldkörteln hemlig. Bad mig inte avslöja det. Hon ville först informera sin familj. 
Jag höll mitt löfte. Skrev inget om cancer, utan endast att Alis hustru var sjuk. 
Jobbigt nog. 
Inlägget på bloggen blev till en s k kioskvältare med närmare 9000 besökare. 
”Nu har familjen fått all min information om sköldkörtelcancern jag drabbats av. Det blev mycket tårar,” berättar Sarwa för mig. Hur har det gått sedan? 
En naturlig fråga. 
Sarwa svarar med en jordgubbsliter i famnen: 
”Någon cellgiftsbehandling är det inte frågan om. Till hösten läggs jag in på sjukhuset. En speciell medicin ska sättas. Sedan hem och ligga isolerad i hemmet under två veckor. Det ska ska förhoppningsvis knäcka cancern. Prognosen ser bra ut,” fortsätter Sarwa sin berättelse. 
Hon är oändligt tacksam över den omvårdnad hon fått hittills. ”Det har varit fantastiskt,” slutar Sarwa och så klappar vi om varandra. 
Jag försöker skänka tröst. Berättar om att jag själv överlevt cancern. Så visst finns det gott hopp om ett liv efter cancern, Sarwa.
Och det var så här det började på bloggen den 10 juni:

 

Inga kommentarer: