lördag 14 augusti 2021

Tut i luren-seglarfest i Lomma hamn

 

Mannen med tutan och röd keps är Stellan. Den röda kepsen signalerar, att man ingår i själva organisationen för JSM som Lommabuktens Seglarklubb arrangerar i helgen. 
Ingen lätt uppgift. 
För en utomstående ter sig röran med 330 tävlande båtar obegriplig. Klubben har också satt in 100 följebåtar. 
Mitt i allt detta står seglarlegenden Stellan och tutar för svag vind, för mycket vind, lagom med vind eller ingen vind alls. Så uppfattar jag det. 
Starter får ställas in. 
Starter får okej. 
Jag hör Stellans skarpa tuta i mitt hem knappa 200 meter bort. Det känns varje gång som om Stellan hälsar till mig. (texten fortsätter efter bilden)

Sjösättningen av båtarna sker från tre ramper. För en landkrabba som jag i snårigaste laget. 
Den stora parkeringsplatsen stängt. Belamrad med båtar. Badande som kommer med bil stoppas av vakter som får räkna med en och annan utskällning. 
Oset av grillade hamburgare för 69 kronor påtaglig. Sjön suger på landbacken. 
Mycket folk på plats. 
Mamma, pappa och möjligen en gammal farfar till sjöbuse, följer tävlingarna med kikare. 
Ute i Öresund ser jag små vita prickar av segel. Fattar absolut ingenting. 
Det gör däremot pappa Kent-bild här nedanför-från Höganäs. Dottern Liv, landslagstjej, finns där ute i Öresund med sin optimistjolle. 
Över hela härligheten ljuder så Stellans tuta. Roligt hade jag ändå. 
Det kan vara kul med segling på landbacken också.

 
 

Inga kommentarer: