torsdag 19 augusti 2021

Operation av grå starr rena rama folksporten

 

I morgon fredag är det min tur för en omgång med den nya folksporten-operation av grå starr. 
Det var lagom till min 75-års dag som Vincent på Lomma Optik konstaterade att jag åkt på grå starr. 
Måste åtgärdas. Remiss till Aleris Ögonklinik i Malmö för operation. 
Jag som har en förfärlig erfarenhet av allt för många tunga operationer tog det med jämnmod. Inte helt fel kunna få bort den där irriterande grumliga synen. 
Nej, det märkliga var att runt min enkla person poppade det upp drös med god vänner och andras vänner. Alla opererade för grå starr. 
Goda råd haglade. 
Jag upptäckte jag taxat in i en ny folksport. Nationella Kataraktregistret bekräftade detta:
Operation av katarakt (ett annat ord för grå starr, min anm.) är den vanligaste operationen alla kategorier i Sverige, 2016 utfördes drygt 125 000 operationer. Nästan alla operationer görs som polikliniska ingrepp, vilket innebär att patienten går hem efter ingreppet. Många jämför ingreppet med ett tandläkarbesök. Själva operationen är snabb och tar runt 10–15 minuter.” 
Möjligen får jag också vila bloggandet under en tid. Allt för vila ögonen efter den nya folksporten. 
Glasögonorm har jag redan varit sedan 1976, så det så.

 

Inga kommentarer: