måndag 30 augusti 2021

Frälsaren är kommen-pumpen räddar fisken och dammen i Lomma

 

Så här ser den alltså ut. Den nya pumpen som ska rädda Havsblicksdammarna i Lomma. Inte minst de fåtal fiskar som finns kvar, efter en hård och tuff sommar i de igenslammade båda dammarna. 
Stanken har inte heller varit något att skriva hem om. De boende utefter dammarna har agerat. 
Vreden påtaglig. 
Sydsvenskan i egen hög person har också skrivit om sommarens stora elände. 
Lommas eget Kabul, om man nu vill dra en liknelse som knappast håller. (texten fortsätter efter bilden)

I morse-måndag-fick jag ovanstående bild från en av mina bloggläsare. PEAB lyfta av någonting som skulle visa sig vara frälsaren själv. 
Den nya pumpen. 
En nyhet, mina kära vänner. 
Jag fick rycka ut. Skrivbart med nya ögon som ännu inte funnit sin plats i Rockbäcks huvud. 
Jo, det visade sig vara den nya pumpen som stod där och tryckte i buskaget. 
Gubbarna jobbade intensivt med projektet. Nu snart ska allt fungera igen. Allt levande i dammarna få ett drägligt liv. De överlevande karparna som fisken heter sniffade en hälsning till mig. 
Vattnet från den nedre dammen pumpas upp och pumpas ut i den övre dammen. 
Spädes ut. 
För i ett av rören kommer det ut vanligt drickbart kranvatten. ”Billigare så,” säger en av gubbarna som vill vara anonym till mig. 
Frid på jorden. 
Frälsaren är kommen. 
I form av en pump.
FOTNOT: efter en viss kamp med mina nya fräscha ögon fick jag till slut samman texten. HURRA!

 
 

Inga kommentarer: