tisdag 17 augusti 2021

Dagens barn armbandsur tekniska underverk-farfars klocka stenåldern

 

Slå ett öga på bilden här ovanför. 
Till vänster ser ni dåtidens barnklocka. 
Min första klocka som jag fick som femåring för 70 år sedan med det ståtliga namnet, Election Grand Prix Berne 1914. 
Vattensäker. 
Ingen magnet (?). 
Schweizisk urverk. 
Köpt av en släkting på en auktion i Småland för någon tia. Minns jag blev stolt.
Till höger på bilden dagens högteknologiska under(verk). Armbandsur för barn. 
En Xplora5 för över tusenlappen. 
Min visade tiden. 
Inte mer än så.
Räckte och blev över. (texten fortsätter efter bilden)

Mitt åttaåriga barnbarns klocka fungerar inte bara som klocka. Kan även laddas med musik och film. 
Fotografera farfar, kan den också. 
Möjligheterna oändliga, verkar det som. Klockan är helt enkelt en liten dator. 
Dock inte kopplad till Internet. 
Föräldrarna kan ha direktkontakt med sitt barn. Fungerar nämligen också som telefon. Finns också en anordning för stänga av den i skolan. 
Smeker min lilla klocka från stenåldern. Tickar och går fortfarande. 
Schweizisk urverk som sagt var. 
Fint som snus.
Vintage.
Finns på Ebay för några tusenlappar.
Ska vi sätta en tia på att Xplora5 inte fungerar om 70 år?
2091!
Vad tror du?

 
 

 

Inga kommentarer: