onsdag 11 augusti 2021

Grrrattis på 75-års dagen till grå starr

 

Jag har haft ett grumligt synfält en längre tid. Läser helst böcker och tidningar i strålkastarens sken. 
En kort stund. 
Sedan infinner sig en tappad lust. 
Inget kul precis. 
Jag är i allra hösta grad en läsande människa. Har alltid släpat böcker och tidningar med mig. Alltid kan man sno åt sig en stunds läsning. 
Så är det inte längre. 
Tog för givet det var tid fräscha upp med nya glasögon. Visste att mina gamla par var sju år gamla. Hamnade på så vid hos Vincent på Lomma Optik. En förtjusande medborgare som genast tog itu med Rockbäcks grumliga syn. (texten fortsätter efter bilden)

Det blev till att kika in i diverse apparater-från ljus som blinkade till rött helljus. 
Stirrade på en pytteliten färgglad luftballong som ändrade ton till mulen himmel. Vincent styrde mina ögon som en sjökapten på en Finlandsfärja. 
Vincent kunde verkligen sin sak. Det kunde inte jag som blev alltmer tröttare i ögonen. 
Domens dag kommen: 
”Du har grå starr på både ögonen. Behöver opereras. Du bör åtgärda detta. Jag skriver en remiss till en ögonläkare,” sa Vincent på Lomma Optik till mig. 
Så fick det alltså bli. 
Grå starr hör ålderdomen till, så varför inte? Dessutom fyller jag 75 år idag, onsdag.
En respektabel ålder för en gentleman som seglat förbi Vinga fyr. Dessutom har Susanna namnsdag.
Snacka om födelsedagspresent.

 

 

 

Inga kommentarer: