tisdag 13 augusti 2019

Regnets krokiga väg till Lomma

Det finns bara en väg för regnet att ta sig in över Lomma. Nämligen den krokiga vägen från Hylliekroken, sydväst (ungefär) om Malmö. 
När himlen söder om Lomma tornar upp sig som en blåfrusen val, vet vi vad klockan är slagen: regn från Hylliekroken som slickar Lommabukten i Öresund. 
Om samma fenomen kommer in från Öresund norr om Lomma. Då klarar vi oss. Det blir alltid Landskrona och Helsingborg som får ovädret. 
Tro mig. 
Jag vet. 
Jag har nämligen varit granne med Öresund i 32 år. Alltså studerat fenomenet på nära håll under många år. 
I förmiddags-tisdag- såg jag hur det började torna upp sig från Hylliekroken. Ni vet, den där blåfrusna valen.
Bestämde mig för möta regnet. 
Tog min el-skoter. 
Körde över stock och sten (nåja) och kom fram till randen av Lommabukten i Öresund-se bild här nedanför. Där möttes jag av den första regndroppen som drog med sig ett ösregn in över Lomma i timmar. 
Hylliekroken går alltid att lita på. 
SMHI har ingen aning om denna krokiga väg med regn till Lomma. Tja, nu vet ni det. Inte mycket att bli lycklig över, men ändå. 
Alltid något.

Inga kommentarer: