onsdag 14 augusti 2019

Här testar jag världens mest miljöanpassad tandborste

Det finns mycket man inte har en aning om. Av en händelse sprang jag på den första framtagna miljövänliga tandborsten. 
Hos tandläkaren, naturligtvis. 
Jag har för vana köpa mig några billiga tandborstar vid sådana besök. De normala av hårdplast. 
Vid mitt senaste besök hos Folktandvården i Lomma fanns inga normala till försäljning. I stället erbjöds jag köpa världens mest miljöanpassade tandborste för 25 kronor. Framtagen av ett svenskt företag. 
Sverige jobbar på ligga i framkanten med miljöfrågorna. Här var ytterligare ett exempel. Plasttandborstarna ska bort. In med tandborstar av bambuskaft och borstet av BPA-fria nylonstrån. 
Poängen med den kombinationen är att allt är återvinningsbart. Nu har jag testat denna unika skapelse. 
Hur funkar tandborsten? 
Bra, måste jag nog få säga. 
Ingen större skillnad. Möjligen i mjukaste laget. Fast det är tycke och smak efter vilket tandkött du bär på. 
En annan fråga jag ställer mig, är hur länge skaftet av bambu eller engelska bamboo som låter fräckare, håller samman? 
Plasten vet vi håller in i evigheten, men bamboo som är pandornas favoritkäk, kanske ruttnar samman som en åldrings kindtand. 
Vem vet? 
Jag har i alla fall börjat resan med min bambutandborste. 
Vi får avvakta med svaret.

Inga kommentarer: