torsdag 26 april 2018

Bilden av svenska fotbollslandslaget ger mig himmelsblå frossa

För en tid sedan knackade det på dörren. Utanför stod Ingvar som fyller 80 år i juni, med famnen full av pärmar. 
”Tänkte du skulle tycka det var intressant få kika på min samling av gamla lagbilder från Rekordmagasinet”. 
Ingvar log mot mig. 
Det tyckte jag omedelbart. 
Ingvar hade kommit rätt. 
Jag har sedan dess bläddrat och suckat som bara en nörd kan sucka. Gamla kantiga gulnande lagbilder från slutet av 1940-talet och in på 1950-talet. Någonstans i denna underbart dammiga röra blev det tvärnit. 
Det var en landslagsbild från den 2 oktober 1949. Sverige mötte Finland på Malmö IP inför 18 247 åskådare. Storseger med 8-1 (5-1) med åtta (!?) MFF:are i det svenska landslaget. Helt otrolig. 
Det var ”Todde” Jönsson, Ingvar Rydell, Sven Hjertsson, Kalle Palmèr, Stellan Nilson, Hasse Malmström, Gripen Bengtsson och Arne Månsson. 
Det fina i kråksången är att samtliga spelade samtidigt i Malmö FF. Ingen var proffs. Dammluckan hade ännu inte öppnats på vid gavel. Den enskilda lagdominansen kommer aldrig mer inträffa i ett svenskt fotbollslandslag. 
En unik bild. 
MFF hade på den tiden ett av sina starkaste lag någonsin. Guldlaget som de kallades för tog hem allsvenskan 49/50 utan förlora en enda match. 
Egentligen hade hela laget kunnat skrudats i landslagsdräkten. Så överlägsna var alltså dåtidens MFF. 
Förstå om bilden ger mig frossa. 
Ljusblå. 
Mumma.
Bonus.
I bakgrunden syns Malmö Stadsteater. Kom till 1944. 

Inga kommentarer: