onsdag 4 april 2018

Här får ni historien: Lommakanalens namn drunknade

Översta bilden är från 2012. 
Lomma höll på färdigställa byns första riktiga kanal. 
Understa bilden är som kanalen ser ut i dag. 
Det är en kanal utan namn. Alla namnförslagen har tydligen drunknat i kanalens inte allt för klara vatten. 
Detta är historien om kanalen som blev utan namn. 
Trots drös med goda namnförslag. Jag vet, för jag drog igång hela röran med kanalnamn. År 2011 föreslog jag projektchefen, Ingemar Nilsson, att mina bloggläsare kunde få komma in med namnförslag till kanalen. Den fanns just då, endast på en ritning. 
Ingemar Nilsson blev eld och lågor. 
”Bra idé, tjoade han.
Jag uppmanade alltså mina bloggläsare komma in med namnförslag till Lomma första riktiga kanal. Det tog eld. Folk mailade in namnförslag som tokiga. Det gick verkligen hem. Sedan körde jag över hela listan med namn till Ingemar Nilsson. 
”Va bra. Intressanta namnförslag”, tjoade han igen. 
2012 invigdes kanalen som endast kunde fyllas med 1(?!) meter vatten. Längre än så hade inte kanalprojektet kommit-se översta bilden på löpet. 
Mängder med Lommabor kom, för få uppleva något historiskt. Solen sken från molnfri himmel. Allt var bara så perfekt det kunde bli för 1 m vatten. Ett par våghalsiga luftakrobater från byn höll spänningen vid liv. 
Om jag minns rätt, så tutades det även i luren. 
Alla gladdes alltså över en meter vattenfylld kanal. Luftakrobaterna gav järnet, hängande från en jättelik byggkran. 
Något namn på kanalen presenterades emellertid aldrig. Varför fick jag aldrig något besked om. Projektledaren själv gick under jorden. 
Mystiskt.
Han vaknade plötsligt till liv året efteråt (2013). Då fick jag följande svar från kommunens projektledare, Ingemar Nilsson: 
”Vad det gäller namn så håller vi på med detta och återkommer så snart vi vet något”. 
Det var allt.
Hallå! 
Det har snart gått fem långa år. 
Fortfarande inget namn. Trots kanalen är färdig-se nedersta bilden på löpet. Snacka om att den kommunala apparaten maler långsamt. 
Fast festligt var det för sex år sedan. Tätt med folk. Aldrig har väl 1 m kanal fått ett sådant mottagande. 
Tyvärr drunknade kanalens namn. 
För alltid, verkar det som.

Inga kommentarer: