tisdag 10 april 2018

Lommamän vaxar underlivet-Calle Rockbäck rapporterar

Brasilianska fotbollsspelare med stjärnan Pelé som höjer världsmästarbucklan i höjden. Bilden som fick min generation älska brasiliansk fotboll. 
Det var då det. 
Numera råder andra tider. 
När jag gav mig ut på spaning i Lomma, upptäckte jag det senaste segertåget från Brasilien. Ingen fotboll utan:
 Brasiliansk vaxning. 
Jag fann flera skönhetssalonger i byn som erbjöd den här behandlingen. Självklart blev jag nyfiken på vad det var för någonting. 
Utan darra på manschetten, stegade jag in i ett av dessa skönhetsparadis för en lektion i brasiliansk tvagning. 
En skön dam mötte upp. 
Beredd vaxa Rockbäck både på längden och tvären. 
”En ansiktsbehandling skulle göra dig tio år yngre”, kvittrade den sköna. 
Det är sådant som låter som ljuv musik för en raserad gubbstrutt. Helt enkelt ett lyft i vår snåriga tillvaron.
”Är det då brasiliansk vaxning”, svarade jag, blyg som en viol (ack så korkad jag kände mig). ”Nej, inte alls. Brasiliansk vaxning handlar om underlivet”. 
Dessa brassar, tänkte jag, men sa med små bokstäver. 
”Gäller det män också?” 
”Visst, det är inget ovanligt alls numera. Det kommer män från både Lomma och från andra håll.” 
Vi stod stumma en kort stund och tittade på varandra. Jag kände mig inte alls bekväm. Befann mig i en kvinnlig zon. 
”500 kronor för 40 minuter.” 
Se-där kom både pris och tid som skulle göra mig hårlös. 
Ja, i underlivet då, vill säga. 
För kvinnan framför mig, var det hur naturligt som helst. Inget konstigt med det. Nej, vad skulle det vara för konstigt, med att få en omgång brasiliansk vaxning i underlivet? Även om jag fick tankar hoppa av den vaxade banan. 
”Hallå, stoppa livet,” tänkte jag men sa sedan högt. 
”Jag tror vi väntar lite med brasiliansk vaxning. En annan dag vill jag i alla fall bli tio år yngre. Det låter fint som snus.” 
Sedan skrattade vi gott. 
Tillsammans. 
Ja, du milde min tid. 
Var tog du vägen, Pelé? 
FOTNOT. Bilden av den vaxade mannen på löpet är en illustration. Från Rio de Janeiro, givetvis.
OBS!
Här lade jag ut en avslutande bild till en början med. Den har jag nu plockat bort. 
Orsaken är att en arg skönhetsdam ringde mig. Hon ville inte hennes verksamhet skulle identifieras med bilden. 
Det här med brasiliansk vaxning är alltså betydligt känsligare än vad jag kunde drömma om. 
Om hon mår bättre av att bilden plockas bort, må så vara hänt. Bort med bilden och alla blir glada.
Vill betona att det är ett  kåseri jag skrivit. Det där med humor kan ha sina aviga sidor. Hoppas damen från och med nu, kan sova gott om nätterna.

Inga kommentarer: