lördag 21 april 2018

I sommar dansar hela Lomma-Let's dance!

Jag kan dessvärre inte skryta med att jag är eller varit någon danscharmör. Har alltid känt mig obekväm i den rollen. 
Två steg höger, ett steg vänster eller om de är tvärtom. 
Vet inte varför. 
Har både takt och ton. 
Kan sjunga som en Caruso. Trakterat diverse instrument. 
Dansa? 
Nej, trivs inte alls med det. 
Däremot gillar jag skarpt tittdansa. 
Alltså stå som en ko och glo, när andra dansar som linedance, bugg, tango, vals och allt vad det nu heter. 
Tittdans som sagt var. 
Så är det också musiken. Den går alltid skaka armarna till.
Inte att förglömma alla framträdande. 
Massivt program.
För inte tala om Lindy hop. 
Lindy hop är en swingdans från New York i USA. Dansen skapades i Harlem på 1920- och 1930-talet, som en utveckling ur Charleston, läser jag till mig på Wikipedia. 
Därför ser jag fram mot sommarens dansveckor (14 juli-4 augusti) på Amfiteatern, vid Strandängarna i Lomma. Inbäddat i en lummig grönska i kanten av Öresund. Det här är ett fantastiskt arrangemang. 
Full rulle tre veckor lång. 
Här finns allt att välja på för den som är sugen på en svängom eller som jag: tittdansa. Det finns även disco för barnen. 
”Det nya i år blir salsa och Lindy hop”, berättar Annica Widmark som är kultursamordnare på kommunen och en av idémakarna bakom dansveckorna. 
Om ni dansare putsar skorna, så ska jag putsa ögonen. 
Vi syns i sommar, när hela Lomma ska dansa. 
Vilken härlig känsla få skriva den meningen. 
Tango på er-Let's dance!

Inga kommentarer: