lördag 28 oktober 2017

#MeToo: ABBA-Bennys efterlysning hos Skavlan-svar från Lomma

Jag hoppas ingen missade högtidsstunden med Benny Andersson som gäst hos Skavlan i går fredag. 
Vi fick möta en osedvanlig öppen och avslappnad Benny i sitt samtalet med programledaren. Förutom att han berättade om nya spännande turer med ABBA, kommenterade Benny den pågående MeToo-kampanjen. 
”Det har mest handlat om mediemänniskor och filmfolk. Var är de andra människorna? Hur är det i andra branscher?” 
Bennys frågor blev hängande i luften. 
Jag kan delvis ge honom svar. 
Jag har stor erfarenhet från sjukvården som patient. När jag var ung och låg inlagd hörde snusket från de gamla gubbarna (kallades allmänt för prostatagubbar) mot sköterskorna till vardagen. Vi unga förfasades, faktiskt. Gillades inte. 
Nu när vi som var unga själva är gamla gubbar, härmas plötsligt snusket som vi hörde som unga patienter. 
Märklig utveckling. 
Jag hatar det. 
Brukar genast träda in till försvar för den sköterska som blir utsatt. 
Kalla mig gärna riddare. 
I Bohuslän får ingen kvinna följa med en professionell fiskeskuta ut på havet. Det betyder nämligen otur. I alla fall för några årtionde tillbaka. 
Ingen fisk utan ”feskefetta” som man sa. 
Byggbranschen är ett berömt manligt revir. Byggare Bob och hans manliga arbetskamrater har ofta en sexistiskt språkbruk. 
Dagens kvinnliga byggjobbare får snabbt lära sig bli rappa i truten. Skoningslöst slå tillbaka. Helst så Byggare Bob tappar andan. 
Se där Benny Andersson-så kan man hålla på i bransch efter bransch.
Inte ens polisyrket kommer undan.
Det är verkligheten. 
Trist men sant.

Inga kommentarer: