fredag 27 oktober 2017

Siv Malmkvist lillasyster till Lomma på söndag

Fosfatarbetaren Albert Malmkvist i Landskrona lyckades få till två skönsjungande döttrar. Den äldsta dottern, Siv Malmkvist, blev världsberömd i både Sverige och Västtyskland. Lillsyrran, några år yngre, fick sin största hit 1962 med, ”Klang min vackra bjällra” samt ”Bobbys girl” i dåvarande Västtyskland. 
Sedan vet jag inte mycket mer om henne. Förrän hon dök upp i annonsen om en sångeftermiddag med Lomma-Bjärreds Dragspelsorkester på söndag (29.10) i Dansrotundan (15.00-17.00). 
Med-inte minst-Peter Aspe på gitarr.
När jag sedan fördjupade mig i Lils karriär visade det sig att hon löste ett snart 50 år gammalt mysterium. Hon var nämligen i början av 1960-talet sångerska i dansorkestern, Herbert Frost och hans sju istappar, från Helsingborg. 
Oslagbart namn på en orkester som satt sig för alltid. 
Det visar sig att jag och kompis Leif Georg premiärdansade på Club 54 som låg vid Föreningsgatan en bit bort från Värnhemstorget i Malmö, till just istapparna och Lil Malmkvist. 
Vi glömmer aldrig nervositeten. 
Bjuda upp en pingla till dans för första gången i sitt unga liv. Tror det kan ha varit Lommaprofilen, Bodil Wirén, som fick äran flytta runt skåpet (jag) för första gången. Minns att Bodil dansade som en fjäril.  OM det nu var den rätta Bodil och ingen annan Bodil. Låter bra som det är, faktiskt.
Herbert Frost lade ner sin istappar i slutet av 1960-talet. Så var det alltså med den saken. Gåtan är löst.
Leif Georg och jag har grunnat över istapparnas öde.
Tack Lil Malmkvist. 
Biljetter för en hundring finns på biblioteket 040-641 13 73. 
Spel upp!

Inga kommentarer: