söndag 27 november 2011

Överlever Lommas julgranar stormen? Kommer Peter att förvandlas till Peter Pan?


Ja, överlever julgranarna i Lomma stormen? Kommer Peter att bli Lommas Peter Pan?
Oroande frågor som staplas på varandra.Många granar tändes för första gången, en markering att det var första advent. Ett tidens tecken, att marschen mot julafton nu börjat på allvar.

Jag gav mig ut i kväll i byn. De hårda vindarna försökte slita rocken av mig. Julgranskoll. Någon måste göra jobbet. Storm eller orkan, har ingen betydelse.
Nere vid Vårdcentralen svajade den stora granen betänkligt. De tuffa vindarna hade faktiskt flyttat över de flesta julljusen till enbart den ena sidan på granen. På den andra sidan, öste stormen på med full kraft. Kommunens julträd pressades till det yttersta. Det riktigt knakade i granfästet.
Frågan är om den väldiga granen har knäckts till kaffeved i morgon bitti?
På vägen hem såg jag en ensam man i fullt krig mot de hårda vindarna. Mannen hade både spett och slägga som vapen, för att räd
da brf Skrattmåsens julgran på manegen. Denna julgran inte bara svajade utan var på väg att lyfta över takåsarna med mannen i pälsmössan som en annan Peter Pan.
-Hur går det, skrek jag, för att överrösta vindarnas tjut.
-Tjaaa...jooo...fan...
Då kände jag igen pälsmössan.
Det var Peter.
Världens snällaste granne.
Fattas bara annat.
Finns Peter och julgranen kvar i morgon bitti?
Har Lomma fått sin egen Peter Pan?
Den som lever får se.

Inga kommentarer: