måndag 21 november 2011

Fem dagar kvar-sedan TÄNDER Lomma upp julen!


Ja, så är det, faktiskt. Även om du vill det eller ej, så är vi där igen. På söndag är det nämligen första advent. Då tänder vi ett ljus inomhus och tusen juleljus utomhus.
För det har ni säkert kunnat konstatera de senaste åren:
Elektricitet-Julen. Trots kriminella elpriser blir det bara värre för varje år. Alltså grannlåten som tänds upp i täppor, trädgårdar, husfasader och kommunala trädkronor.
Själv flyger själva fan i mig. Grannarna ska knäckas en gång för alla. Täppan ska flöda över av alla tänkbara ljusslingor. Grannarna är naturligtvis alltid allra värst.
Är det inte en ny lysande lussekatt, så står en strålande hålögd trädgårdstomte och blänger på mig. Köper jag en blå ljusslinga, så möter grannen attacken med en gredelin förskräcklig sak, vriden efter alla konstens regler.
Och när jag
sliter som värst med kopplingarna, står grannarna där glöggade i hatten, så till den milda grad att de är självlysande.
-Har ni svalt tomtebloss, era jävlar, pustar jag.
Fast i år är jag
mer förberedd än någonsin. Inte nog med att jag har avverkat en kvällskurs i "Elteknik" med påbyggnadskursen "Proppbyte". Givetvis i all hemlighet. Fattas bara att bli utskrattad också.
Byns järnhandlare, Hans-Inge, som har de mest förunderliga tingest som sprakar och gnistrar värre än polstjärnan är också underrättad om kommande stordåd.
Grannfrun började redan i september vandra omkring som en lucia med tindrande ögon. Hon är alltid att räkna med. Smider den ena ljusslingan efter den andra.
Själv ska jag svälja TVÅ tomtebloss, så det så.


1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken funktion anser du att ordet UPP har i din rubrik? Räcker det inte med TÄNDER? Upp är väl ingen förstärkning. Antingen tänder man eller tänder man inte.