tisdag 22 november 2011

Här testas jag för lungsjukdomen KOL!

För första gången någonsin har Lommaborna fått möjlighet att testa om man drabbats av kol. Det är en obotlig lungsjukdom som i första hand rökare kan få. Även sådana som jag som slutat röka för många år sedan är i riskzonen.
På Lomma Vårdcentral är det sjuksköterskan Catharina som håller i undersökningen som är helt gratis.
Jag samlade mod och tittade in till Catharina. Dessutom, har jag två grannar som gått till de sälla jaktmarkerna pga kol. Min rädsla påtaglig.


-Hej och välkommen, sa Catharina käckt, för ska sanningen fram, springer inte Lommaborna ner dörrarna direkt. Folk är helt enkelt rädda för ett dystert besked.
Det var jag, som sagt var också, men är saker och ting gratis, så OK. Jag fick blåsa tre gånger i en liten mickapär/dosa. Jag tog i så jag fick hostattacker.
-Bra, sa Catharina, medan jag satt med ögon
en i kors av utmattning.

För varje gång jag blåst, lästes resultatet av. Catharina räknade, plus och minus, hit och dit och så kom domen:
-0,75. Du har ingen kol. Du är godkänd med råge.
Catharina tittade på mig. För att fånga min reaktion. Jag andades ut och blev glad...myc
ket, mycket glad.
-Märkligt. Jag började röka när jag var 10 år. Tillverkade då min första pipa (bilden till vänster, här intill). Rökte fimpar oc
h torrt gräs osv. Fick njurcancer av rökningen 1998. Överlevde med mycket tur. Slutade genast röka.
-Catharina
, det var dagens glada nyhet. Tack.
Av bara farten forsade också min hustru i ett rökmoln ner till Catharina.
Även hon har klarat sig från att ha drabbats av kol. Två godkända Rockbäckare i dag.
BINGO!
Jag tror vi köper en trisslott.
FOTNOT: Testa du dig också. Lomma Vårdcentral. Onsdag den 23 november kl 13.0-15.00. Passa på. Annars är du korkad. Det är viktigt för din överlevnad att kol upptäcks i tid. Och du. Undersökningen är helt gratis!


Inga kommentarer: