fredag 17 september 2010

Valspurten anfaller Lomma: Här testar jag moderaternas valfläsk


Det där med att få fyr på valfläsket har sina baksidor, precis som grisens. Moderaten och kommunhövdingen, Anders Berngarn, slet som hela svinstian var i uppror för att få fart på valfläsket.
Det var alltså en rejäl satsning i Lomma i dag inför valdagen nu på söndag.
Centerpartiet bjöd mig på en banan. Krokig, ungefär som centerpolitiken.
Lisa Bäck, kommunens nya sossehövding efter valet, sken som solen i Karlstad. Trots att hon vet att hon efter valet blir det nya oppositionsrådet. Moderaterna är nämligen lika överlägsna som när MFF lirar boll. Jag beundrar därför socialdemokraternas iver i Lomma. De ligger verkligen i för kung och fosterland.
Nej, Lisa hade inte smakat på det moderata valfläsket. Däremot delade hon ut röda rosor och såg ut och vara lika glad som en ros som precis slagit ut.

Folkpartisten Gustav Georgson, ni vet han som jagar kryss, såg glad ut, trots han var bekymrad.
-Jag behöver 1600-1700 kryss. Det går bra för folkpartiet. Det innebär att det blir svårare för min egen del, säger han som måste ha 8 procent. Kryss. Oavsett vilket.
Mellan varven blir politiken bakvänd. Han tröstade mig med en fröpåse, alltid något. Blåklint.
Jag tror jag skänker Rita Heyworth fröna.

På lagom avstånd hittade jag moderaten och kommunens tidigare kommunhövding, Thomas Håkansson. Han övervakade efterträdarens bekymmer med att få sprutt på valfläsket.
Sossarnas avgående oppositionsråd, Karin Lyberg, såg ut att trivas tillsammans med sin tidigare fiende.
Jag tror hon gillade att Anders Berngarn hade ett helvete med att få fyr på valfläsket.
-Nu är det kokta fläsket stekt, sa hon och viftade med en ostekt röd ros som jag fick.
Till slut kom både spisen och valfläsket i gång.
-Calle, ska du inte ha en bit, hojtade kocken Berngarn.
Visst, jag tog en tugga och kunde konstatera att det var köpt färdigskivat och för lite salt. Tulip Food Company. Det privata näringslivet.

Moderaterna har alltså glömt saltat valfläsket i Lomma.
Vad det innebär på söndag vet jag inte. Fläsk som fläsk, en kul idé från moderaterna. Klart roligare än både bananer, röda rosor och fröpåsar.
Även under lördagen kan ni hitta våra lokla politiker på plats. Det blir bara till att fläska på.

Inga kommentarer: