fredag 10 september 2010

Pensionärsgympa i Lomma


Mellan varven kan det bli för mycket. Jag tänker på allt elände om dementa åldringar som vi matats med den senaste tiden.
Ska mina vänner om några år lalla omkring i blöjor?
Bara tanken svindlar.
Jag gav mig ut på span i Lomma för att kolla in läget efter blöjlösa pensionärer. Jag fann vad jag sökte i vår fina brottarklubb Envigs lokaler.
På samma matta där det genom åren avgjorts otaliga hårda bataljer med kryssgrepp, halvnelson, omvänt livtag osv, struttade nu ett gäng glada gubbar med ett mjukt rörelseschema.


Den mest berömda brottaren som huserat i klubben är Lars-Erik Skiöld. Han tog brons i OS i Moskva 1980. Hela miljön andas således tvättäkta brottarmiljö.
På väggen en härlig brottarbild som jag omvandlade till vinjett, en vinjettbild som samtidigt förgyller PRO:s gympapass varje torsdagsförmiddag.
-Det är väldigt bra det här. Var och en kör i sin egen takt. Efteråt badar vi bastu och pratar skit. Det är riktigt mysigt, säger vännen Rolf som spelade i IFK Malmö på den tiden ”di gule” lirade i allsvenskan.
Jag kollar. Nej, Rolf har ingen blöja. Det var skönt att skåda.
Jag går hem, nöjd och belåten.
Än så länge finns det hopp om livet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ledaren tackar för ett trevligt reportage ang. PRO-gympan