onsdag 15 september 2010

Så här ser dom ut. Sveriges dyraste fotbollsbiljetter!


När mina grannar börjar prata fotboll med mig, då vet jag att det är något extra på gång. Fast denna gången är värre än värst. Grannen Roland viftar med hela åtta biljetter till derbyt mellan Malmö FF-Helsingborgs IF.
-Redan när biljetterna släpptes till matchen den 4 augusti köpte jag mina, säger han och ser så glad ut, att man kunde tro han vunnit högsta vinsten.
För att Kusin Vitamin i Halmstad som tar fel på en boll och en puck, ska förstå, måste jag förklara:
Jag har genom åren sett massor av skånska derbyn mellan MFF-HIF. Det brukar alltid bli något av en folkfest med jämna spännande matcher.
Denna gången är det etter värre. MFF leder allsvenskan på samma poäng som HIF pga bättre målkvot.
Onsdagens match är alltså en ren och skär seriefinal mellan lagen. Det har aldrig inträffat tidigare. Prestigen är 110 procent. Intressset för matchen i de båda städerna på kokpunkten.


Givetvis är Swedbank Stadion utsålt till sista plats för länge sedan. Det betyder ca 23 700 åskådare. Minst. En biljett till kampen får du i dag betala några tusen spänn för. Det är här som grannens Roland åtta biljetter kommer in i bilden.
-Jag gav 250 kronor styck. Det blir jag, mina barn och barnbarn som ska gå och se kampen, fortsätter Roland och myser.
Den som vill köpa hans biljetter får alltså i dag langa upp över 10 000 kronor. Aldrig tidigare har en fotbollsbiljett till en MFF-match nått dessa svindlande höjder.
-Jag skulle inte ens drömma om att sälja mina biljetter, säger Roland vidare och så klämmer vi gemensamt på dyrgriparna.
Jag själv då?
Jo, jag har årskort.
Inga problem.
Vi syns på matchen, Roland.
-MFF vinner med 2-1, avslutar han med.
Där satt den.


Läs Sydsvenskans heta rapport inför matchen HÄR!

Ladda du också BLÅTT utan skyddsnät HÄR!

Inga kommentarer: