söndag 2 september 2018

Hallå, gott folk: Årets jultidningar här!

I början av förra veckan fick jag ett telefonsamtal. Det var ”Lennart i Holm” som slog mig en signal. 
”Det ringde på dörren. Utanför stod en yngling som ville sälja jultidningar, sa han med uppror i rösten. 
”I augusti”, kom det med kraft. 
Jag förstod upprördheten och svarade. 
”Nä, vad säger du.” 
Årets kommande jul har alltså flyttat ännu en bit närmare midsommar. 
Hur ska det sluta? 
Där borde historien i alla fall ta slut. 
Det gjorde den inte. 
I helgen dök ett av mina barnbarn upp i min koja. Barnbarnet rikligt utrustad med Julkataloger. 
Nu skulle farfars tunna plånbok brandskattas. 
Jag bläddrade och bläddrade. 
Ingen jultidning med varken 91:an Karlsson, Kalle Anka, Fantomen eller andra klassiker från farfars barndom. I ställer bjöds dessa ut som presentböcker. Skurkarnas skräck, Fantomen, gick loss på 189 svenska riksdaler. 
Rena rama rånet. 
De vanliga jultidningarna byts ut mot rivjärn, nödhammare, svampkmiv, köttbulletång, strumpor, godis, elektrisk fotfil, handkräm samt diverse oljor med mera. 
En CD som heter Dansbanden. 
Påminner om en kassett som gick att köpa på bensinmackarna för ca 40 år sedan. Mina älskade jultidningar lös med sin frånvaro. 
Släng in julskinkor och grisfötter. 
Då påminner årets jultidningskataloger om ett reklamutskick från Lidl. Nej, då är det bra mycket roligare köra min rullator. 
Svårare än så, är det inte när julen dyker upp i slutet av sommaren.
Rena rama julsommaren. 

Inga kommentarer: