fredag 28 september 2018

Kulturfest med huvudvärk: Lommas kultursamordnare hoppar av

Annica Widmark har varit kultursamordnare i Lomma kommun i närmare sex år. 
Hon lämnar efter sig de populära dansveckorna som arrangerats de senaste somrarna i Lomma, alldeles vid kanten av Öresund. Samt många andra mindre kulturhändelser i kommunen. 
När så planerna drogs igång för en Kulturfest lördagen den 20 oktober, fick hon nytt jobb som enhetschef på Kulturgården i Höör. Hon jobbar redan med att anställa en dramapedagog alternativ danspedagog till sin nya verksamhet i Höörs kommun. 
Lommas kultur-och fritidschef, Michael Tsiparis, fick plötsligt en jobbpost på halsen. Han gick ut hårt i Sydsvenskan om att Kulturfesten den 20 oktober ska locka 5000 besökare. Det gäller sikta högt. 
”Absolut är Annica viktig! Ingen fara för evenemangen 2018 men inför 2019 måste vi se över arrangemangen. Ambitionen är att allt ska fortsätta med samma styrka och kraft eftersom Annica ska ersättas. Annons ligger ute,” förklarar en segerviss, Michael Tsiparis, för mig, utan darra på manschetterna. 
Annica Widmark tonar ner sitt avsked som kultursamordnare i kommunen. 
”Ingen fara, jag är kvar till den 24 november, så jag hinner vara med på kulturfesten,” säger hon lugnande till mig. 
Det där med 5000 besökare fastnar i min hjärna. 
Publikrekordet för ett arrangemang i Lomma är en fotbollsmatch mellan Nike-IFK Malmö i juni 1965. Det kom hela 6426 åskådare. 
Det kan, Michael Tsiparis, mycket riktigt bara drömma om. Snarare handlar det i bästa fall om ca 500 personer. 
Fast slå hårt, Michael. 
Jag håller på dig. 
Det kan behövas ett honnör från din sida.

Inga kommentarer: