tisdag 23 januari 2018

Jättenyhet i Lomma tystades ner

Den 22 januari 2018 var på sitt vis en historisk dag för mitt bloggande. Jag publicerade blogginlägg nummer 4000 här på bloggen. 
Tittar man lite närmare på denna enorma skörd med texter och bilder, så hittar man både smått och stort: möten med många spännande människor, tokiga upptåg, är jag aldrig rädd bjuda på. 
Tvärtom. Bjuder gärna på en twist. 
Det älskar jag. 
En hel del riktigt stora nyheter som jag blivit först med plocka fram. Det har man egentligen inte mycket för. 
I det enorma mediebruset med sociala medier som förtrupp, riskerar nyheter snabbt drunkna. För att nått år senare fiskas upp och presenteras som en egen fräsig nyhet. Det där har jag sett många exempel på. 
Själv råkade jag ut för det för några dagar sedan. 
Sydsvenskan slog på trumman om att Lomma kommun vill bygga om hela centrum. Grejen är den, att jag avslöjade nyheten redan för 22 månader sedan. 
I detalj. 
Vilket inte Sydsvenskan klarade av. 
Då den 9 mars 2016 tystades min nyhet ner. Absolut ingen följde upp den. Sydsvenskan sov som alla andra. 
Det kändes inget vidare, måste jag tillstå. 
Det var som om jag skrev rakt ut i tomma luften. 
För det ska ni ha klart för er. När spaden sätts i marken kommer det bli en byggröra i Lomma vi aldrig sett maken till. 
Då är det för sent protestera eller skaffa information. 
Jag gav alla Lommabor chansen för 22 månader. 
Ingen tog bollen. 
Tystnad råder, tippi-tippi-tipp-tapp... 
FOTNOT. Illustrationen på löpsedeln är hämtad från Grace Carters skivomslag till, Silence.

Inga kommentarer: