onsdag 24 januari 2018

Häng med på en sjuårig grön vinterresa i Lomma

Löpsedeln om en grön vinter i Lomma publicerade jag på bloggen i januari 2015. Nästan på dagen för två år sedan. 
Vintern den gången blev lika snöfattig som årets vinter 2018 är i Lomma kommun. Mycket bättre har det inte varit de senaste sju åren. 
Mest gröna gräsmattor. 
Jag vet, för jag har de snöfria vintrarna i mitt bloggarkiv. Skrivit om det varje vinter. (texten fortsätter efter bilden)
En januaridag 2013 fick alla barn i Lomma något lystet i blicken. Det kom plötsligt lite snö. Inte mycket alls. Endast några flingor. 
”Lite vitt på marken”, som man säger i snörika Norrland. 
Snön låg kvar ungefär så länge som det tog för mig och läsa tidningen i Täppan. Vintern värmde faktiskt mina nakna ben. 
Och så var Lomma åter en grön vinter. (texten fortsätter efter bilden)
Januari förra året var kall som attan med Lomma mått mätt. Det blev plötsligt 15-20 grader kallt. 
Då pep kylan i Lommabornas bröstkorg. 
Men snön lös med sin frånvaro. 
Den envetna kylan fick mig tillverka en mörkblå löpsedel som illustration. 
Lomma visade åter vem som är bäst i grenen, ”Sveriges grönaste vintrar”. (texten fortsätter efter bilden)
För så här, har det också sett ut i Täppan denna snöfattiga vinter. Ännu så länge, är kanske bäst tillägga. 
En grön januari brukar i regel även bjuda februari på frodiga gröna gräsmattor. Nu till ett litet bekymmer, av annan kaliber. 
Lommas bostadsrättsföreningar i hamnen har en liten plogbil. 
Den lider och rostar. 
I all sin nöd. 
De närmaste dagarna kan det bli upp emot 10 grader. 
Varmt. 
Naturligtvis. 
Annat var det vintern 2010/2011. 
Då var det vinter. 
I månader. 
Jag har bildbevis på det också. Fast det är en helt annan historia. 
Mina ispikar till kryckorna får 2018 vila i frid. (hoppas jag)

Inga kommentarer: