måndag 1 januari 2018

Vinsten för ett lyckoår 2018

Nyårsklockorna på Skansen hade knappt klingat ut, när den första vinsten på 60 riksdaler skrapades fram. 
Hustrun rev genast tag i nästa trisslott. 
Till smattrande stjärnskott skrapades ytterligare en vinst på 60 svenska riksdaler fram. 
Två vinster på ett bräde mitt i nyårsnatten. 
Jag är inte vidskeplig. Tror inte på andar och sån`t skit. Ens liv är en outforskad källa till både glädje och sorg. 
Denna nyårsnatten firade vi in med en seger, redan några minuter in på det nya året 2018. 
Det var inte bara en seger för familjen Rockbäck, utan även för Emilia. 
Vännen i Stockholm som sannerligen haft ett glödhett helvete de sista två åren. Både mamma Emilia (lilla bilden till höger) och dottern Molly, 7 år-se bild längst ner-för ett krig mot cancern som båda drabbats av. 
Nu syns ett litet ljus med förhoppningar i fjärran. 
Emilias pappa, en mycket nära vän till familjen Rockbäck, är på ett hem för demensboende: alzheimer. 
Emilias mamma fick mitt i röran en stroke. Älskade svärmor dog tre dagar före julaftonen i år. Ofattbart, ofattbart, alltsammans. 
Därför hoppas vi på ett bättre liv 2018. Ett äkta hjärta från Lomma. En aldrig så liten trisslott med vinst förvandlas plötsligt till ett ljus i mörkret. 
Ett tecken i tiden. 
Bilden här nedanför är cancersjuka Molly. Det gör ont att se den. Det jävligaste jag vet, är när barn drabbas av sjukdomar.
Jag vill hjälpa till. 
Frågan är bara hur?
Nu vänder vi på steken.
Heja 2018!
Vårt lyckoår.
Med trissvinst i spetsen.
FOTNOT. Hustrun får alltid skrapa. Jag riskerar alltid trycka sönder både vinster och nitlotter. Allra helst det sista.

Inga kommentarer: