måndag 16 mars 2015

Världsomsegling med Google Earth

Något jag aldrig använder är Google Earth. Jag testade det för flera år sedan när det var ett nytt fenomen på Internet. Blev så där imponerad. 
Nu har tiden gått. Allting blir bättre och bättre. 
Tid för en ny världsomsegling med Google Earth. 
Jag reste lyxklass. 
Från mitt eget hem.
Jag försökte lista ut något väldigt avancerat; ett sjaskigt mat ställe i Buffalo, USA, med Niagarafallen Kanada/USA. 
För många år sedan hamnade jag på stället med min familj en tidig morgon för att äta frukost. Det blev en oslagbar upplevelse som vi aldrig glömmer. 
Fanns panget kvar? 
Var låg det? Många frågor. 
Jag skrev in Buffalo, Niagra Falls, USA. 
Klickade i gång färden.
Resan startade i en rasande fart. Klotet vred sig. Dyket kom likt en missil. Rakt in i massan. 
634 mil bort från Lomma ökas tempot i dyket. Buffalo breder ut sig. 
En stad med över en miljon invånare. NHL-laget, Buffalo Sabres, där svenskarna Anders Lindbäck och Johan Larsson spelar. 
Det var allt tur jag satt stadigt på min stol hemma i tryggheten. Annars hade jag väl åkt med in Googles jordklot, för så stark var upplevelsen.
På den översta bilden kan ni se det stora världsberömda fallet. 
 På undre bilden dyker Rainbow Bridge upp som förbinder USA med Kanada. 
Ja, så plötsligt stod jag där. Rainbow Blvd. and Niagara Street, Buffalo, USA. 
Bilden här nedanför. 
Jo, jag var omtumlad. 
Jag reste 634 mil från Lomma på bara några sekunder. 
Men nu var frågan var låg det där oslagbara frukoststället, en Coffee Shop som vår Herre alldeles glömt bort. Ett himmelrike för galenskapen. 
Fanns det kvar? 
Spännande fortsättning följer. 
Fast först måste världen hitta Putin. 
Kan Google Earth fixa det?

Inga kommentarer: