måndag 6 oktober 2014

Lommaselfie: Berit och jag-BLÅDÅRAR!

Det här är en selfie från Lomma som heter duga. 
Berit och jag har en snittålder på över 77 år. 
Jag är med mina 68 år lillpojken. 
Berit är Sveriges mest fotbollskunniga fruntimmer. Ingen av kvinna född i det här landet, har sett så många fotbollsmatcher som Berit. Knappast någon man heller, för den delen. Inte ens Björn Ranelid. Eller hur, Björn.
Fotbollen och MFF kom in i mitt liv 1955. Jag var 9 år. Då var Berit redan en rutinerad fotbollssupporter med otaliga matcher i bagaget.
Berits pappa var elitdomare i fotboll. Själv gifte hon sig med Inge Blomberg. 
Inge var en av 1950-talets stora fotbollsstjärnor i allsvenskan. Spelade för IFK Malmö. 
Något år in på 1970-talet blev Inge kanslichef i Malmö FF. Värvade under flera år gräddbullar till klubben. 
Berit blev i sin tur stormamma till många blivande fotbollsstjärnor i MFF.
Jag tycker jag har öga för fotbollens spännande mysterium. Det är ingenting mot Berits öga som ser allt. 
Talang eller inte. 
Tvärsäkra omdömen. 
Rakt i krysset. 
Där har jag ingen chans. 
Berit finns också alltid på plats. Ingen allsvensk match med MFF utan Berit på Swedbank Stadion i Malmö. Regn och rusk. Spelar ingen som helst roll. 
Medan jag tvingades följa bragdmatchen mot Olympiacos hemma på TV. Ja, då satt givetvis Berit på arenan. Kvart i nio på kvällen. 87 år gammal! 
Man kan bara älska ett sådant fruntimmer. 
När Markus Rosenberg smällde in 3-2 målet i går mot AIK och säkrade SM-guldet till klubben, mådde vi Blådårar extra prima. 
Inge Blomberg som dog julaftonen 2007 skulle ha fyllt 85 år i går. Han ler säkert i sin himmel.
Bättre selfie än så här, går inte att bjuda på. Dessutom Made in Lomma.
Heja Berit! 

Inga kommentarer: