tisdag 5 januari 2010

Lomma fryser-på med björnskinnsmössan

Lomma på väg in i frysboxen.
Jag tog under eftermiddag en promenad ut till piren vid hamninloppet. Det blåste småspik som i kylan kändes som tolvtumsspik.
Isen börjar också lägga sig. Det är inte helt vanligt, även om vi har långt kvar till vintern 1943, då man kunde köra skridsko till Köpenhamn. Skryter Gubbarna om som var med på den tiden.
Jag som inte ens var med om finska vinterkriget.
Nu är det den 5 januari 2010.
Mer snö lär vara på ingång. Lomma börjar påminna om en "whisky on the rocks".
Nu ska inte vi bybor klaga.
Vännen Jürgen i Torsby rapporterade, att vedhandlarens kvicksilver rasade i eftermiddag ner till 34 minus grader.
I Karlskogas tassemarker, där mina barnbarn rasar jullov hos morfar och mormor, kommer det att bli över 20 minusgrader. Ta bra på er.
Värst blir det i Särna i Dalarna. SMHI har hissat röd flagg: det kan bli 44 grader kallt.
Då räcker det inte med ett lager långkalsonger. Det räcker fan i mig knappt med tre lagar kalingar.
För att stämma in i kören ändrade jag vinjettbild i dag. Det går inte och springa omkring med hatt i kylan. Nej, på med björnskinnsmössan som jag köpte i ryska Sibirien 1978. Det är som att ha en finsk vedeldad bastu på knoppen.
Klimatförändringen.
Vart tog du vägen?

Inga kommentarer: