torsdag 9 maj 2024

Lomma-Benny har en bit av Berlinmuren-het på marknaden

Mellan varven hamnar mina samtal med grannen, Benny, lite hur som helst. Kristi Himmelsfärdsdag var just en sådan dag. Hur det nu bar sig, så hamnade vi i Berlinmurens förfall med start den 9 november 1989. 
Folk högg och var helt galna få riva den förbannade muren. Den hade ställt till med mycket död och elände sedan den byggdes 1961. 
DDR i upplösning. 
Det hemska kommunistiska paradiset skulle bort. Därför högg folk som galningar ner muren. (texten fortsätter efter bilden)
Genast blev en bit av muren en eftertraktad souvenir. Lomma-Benny hade en god vän som passerade förbi. Passade på med hjälp av en skruvmejsel och hammare sno åt sig några bitar av muren. 
Min granne Lomma-Benny fick vänligt nog en bit av den förhatliga muren. 
Visade mig den. 
Jag fick hålla i den och gick bananas. Historiens vingslag passerade revy. 
Inte nog med det. 
Den här lilla biten har nämligen blivit en stor sak på samlar marknaden. Bennys murdel är äkta vara. Behövs inget äkthetsintyg. 
För ska sanningen fram, är väldigt många bitar av Berlinmuren som fladdrar omkring förfalskningar. Det har nämligen blivit en lönande affär med murdelar.  
Big Business, med andra ord. 
Var rädd om den, Benny. 
Du kanske t o m borde fått ställa upp i TV-programmet, Muren. Hipp som Happ!

 

 


 

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har också en del av muren men fränt inte till salu