tisdag 19 april 2022

Upplopp och krig-12 plastvarianter i lungorna. Världen är knäpp

Det var SVT som i påsken kom med larmet om mikroplast i lungorna. Någon begåvad journalist hade hittad en forskarrapport från Hull York Medical School. Djupt inne i våra lungor hade hittats 12 olika sorters plast. 
Jag hostade till. 
Kunde det poppa upp en liten plastbit i munhålan? 
Det gjord det inte. 
Runt omkring mig brann polisbilar och en hel buss i Malmö. Våldsamma upplopp i flera svenska städer. Orsaken en tokig dansk som eldar upp koranen. 
Sicken idiot. 
Den unga gruppen av muslimer blir som tokiga. 
Piskar poliser. 
Något har gått alldeles fel här. 
Om jag ställt mig på Centrumtorget i Lomma och eldat upp min mors gamla konfirmationsbibel, hade ingen reagerat. Absolut ingen. 
Möjligtvis kyrkoherden, om han nu händelsevis hade vägarna förbi. 
”Det där var väl allt onödigt,” hade han sagt och sedan hade det inte varit mer med det. 
Nej, det var plastbitarna i de mänskliga lungorna som fastnade i mitt sinne. Inte ens ryssarnas envetna krigande i Ukraina kunde göra något åt det. 
Det känns plötsligt helt rätt med en tom löpsedel. 
Världen är knäpp.

 


 

Inga kommentarer: