fredag 22 april 2022

Laserstrålen-jag och James Bond

 


Goldfinger! 
Den tredje Bondfilmen som släpptes under 1960-talet är bäst. Det anser jag fortfarande. 
Titelmelodin med Shirley Bassey håller med råge än i denna dag. Laser var något helt nytt. Presenterades för första gången för allmänheten i filmen. 
Glömmer det aldrig. 
Stort på sin tid.
På ett bord ligger mr Bond fastbunden. Filmens skurk, Auric Goldfinger spelad av den lysande Gert Fröbe, ska med hjälp av en enorm laserstråle plåga vår hjälte. Strålen skär som i ost utefter James Bonds byxben. 
En hisnande upplevelse i biomörkret. 
Spännande är bara förnamnet. Aldrig kunde jag väl tänka mig, att en dag skulle jag få en sådan laserstråle i ögat. 
För så blev det. 
Nästan 60 år senare.
I veckan var jag nämligen hos ögonläkaren som städade mitt vänstra öga. 
Med laser. 
Inget märkvärdigt numera. 
Rutin. 
Själva laserstrålen avsevärt mindre än den James Bond råkade ut för. 
Fast lika effektiv, minst sagt. 
Jag fick min syn tillbaka. 
Helt otroligt. 
Nej, mr Goldfingers hantlangare, Oddjob med hatten, dök aldrig upp hos min ögonläkare. 
Tur var väl det.
Tacksam är jag.

 

Inga kommentarer: