onsdag 9 mars 2022

1950-talet: Barnbarnet satte mig i skolbänken-vansinnigt kul

 

Det damp ner en fråga från ett av mina barnbarn idag som går i gymnasiet. Det gällde lösa en skoluppgift. En intervju om språksociologi. 
Farfar och farmor skulle få samman ca tio ord från när vi växte upp under 1950-talet. 
Det var inte helt lätt, måste jag få säga. 
Det första jag tänkte på var filmen Jailhouse Rock med Elvis Presley. 
Det var kanske inte riktigt rätt. 
Däremot höll Rock`n`Roll. 
Ja, sedan flödade det på med farmor som sträng fröken. Fröken? Säger man det idag? 
Annars blev det, zigenare, raggare, böna, bönpall, nylonstrumpor, pudding(söt flicka), dräng, piga, kräfta(cancer) osv. 
Till slut poppade det ena nyordet efter det andra upp som kobratelefon, hemmafru, påslakan, djupfryst, tonåring och jag vet inte vad. 
Annars tycker jag att dagens ungdom har en bredare språklig utbildning och förståelse. Ett rikare ordförråd. Inte minst Internet har varit och är en bra grundläggande lärare. Engelska lär man sig redan i småskolan. 
För inte glömma skinnknutte och spätta. Två riktigt klassiska ord från 1950-talet. Det var motorcykelmärkena Triumph och BSA som gällde. 
Okej, Elvis Presley, Bill Haley och inte minst Tommy Steele som lever och är 85 år gammal. 
Ack, herre min je...det tar aldrig slut. 
Jo, jag har skivan. 
Det var så man sa. 
Skivan.

 

Inga kommentarer: