tisdag 8 mars 2022

Mystisk skylt i Lomma hamn-uppnosad av vovve

 

Något av en fantasy story levererades till mig från lumparkompis Peter. Vi gjorde militärtjänsten tillsammans på Krigsflygskolan(F5) i Ljungbyhed. Något år innan Sovjetunionen invaderade Tjeckoslovaken i slutet av 1960-talet. Den liberala Pragvåren krossades. Alltså precis vad som nu pågår i Ukraina. Hur som helst. 
Peter har som jag valt njuta livets sista otium i Lomma. Vovven Ditte tar husse på långa promenader i byn. 
Nedanför restaurang, The Place, i hamnen på bryggan till Höje å blev det tvärstopp-se vinjettbilen den röda pilen. (texten fortsätter efter bilden)

Ditte nosade upp en liten fastskruvad skylt med texten: 
”Här grundades Lommaakademien Bismarckvåren 2005 A.S.K.” 
Peter skickade över uppdraget om en lösning. Jag satt som ett annat fån. 
Vände och vred på gåtan. 
Var sökte jag svaret på denna mystiska skylt? 
Känner någon av mina bloggläsare till den? 
Jag fick leta. 
Jag letade. 
Både länge och väl. 
Möjligen, men bara möjligen, fann jag lösningen. 
Våren 2005 gav Lundaspexarna ett spex om den tyske järnkanslern, Otto von Bismarck. Han hade kutter med sin hemliga älskarinna, Augusta av Sachsen-Weimar. A.S.K. Tror jag står för Sam Ask(1878–1937, möjligen). En legendarisk överliggare och Lundaspexare med många galenskaper på sin agenda. 
Fast jag kan ha fel. 
Vad tror du Peter? 
Spexet, Bismarck, sattes även upp 2014. Lommaakademien, finns bara på skylten? 
Vem vet.
Vet du?
Foto: Carl-Johan Kullving, här nedanför från spexet 2014.

 
 

Inga kommentarer: